Jupinaviikkoja vietettiin maaliskuussa. Muutama kuukausi on
vierähtänyt raportoiden ja sulatellen uusia palautteita. Positiivisesta
palautteesta on ilo huomata, että ponnistuksemme eivät ole kaikuneet kuuroille
korville, mutta olen myös tyytyväinen, että kissa nostetaan rohkeasti pöydälle kehityskohteiden saralla. JAMKOlta toivottiin enemmän erilaisten viestintäkanavien, kuten blogin, Twitterin ja Ajankohtaisen JAMKOsen esiin nostamista. Samaten närää aiheutti JAMKOn verkkosivujen hitaus. Kiitosta sai
tiedottamisen kaksikielisyys, Facebook-aktiivisuus sekä se, että tieto
tavoittaa, vaikka ei olisi sosiaalisen median käyttäjä. Myös melko tyytyväisiä viikkotiedotteen
seuraajia oli paljon, mutta sen ulkoasuun tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
Edunvalvonnallisista aiheista kaivattiin myös enemmän viestintää
ja tietoa siitä mitä konkreettista edunvalvonnan parissa tehdään. Monelle tuntematon
Ajankohtainen JAMKOnen on syksyllä 2013 kaksi kertaa ilmestynyt uutiskatsaus,
joka ottaa kantaa pinnalla oleviin edunvalvonnallisiin aiheisiin. JAMKOsen on
ollut tarkoitus ilmestyä säännöllisesti, mutta videoiden ideointi, kuvaaminen
ja editointi vaatii aina sen verran vaivannäköä, että työstäminen
on jäänyt akuutimman työn jalkoihin. JAMKOnen kaipaa
säännöllisyyttä ja tiheämpää julkaisutahtia ollakseen tehokas
edunvalvonnallisen viestinnän työkalu. Työ JAMKOsen parissa jatkuu, ja sillä
välin voit käydä vilkaisemassa jo julkaistut JAMKOset tästä.
JAMKOn blogi sai kritiikkiä lähinnä näkyvyydestä. JAMKON
hallitus ja henkilöstö kirjoittavat vuoroviikoin blogia ja postauksia julkaistaan
n. 3 kertaa viikossa. Verkkosivujen etusivulla pyörivästä bannerista voi käydä
vilkaisemassa kuka kuluvalla viikolla bloggailee. Blogit postataan aina myös
JAMKOn Facebookiin. JAMKOn blogiin tullaan kiinnittämään jatkossa enemmän
huomiota myös sisältöjen suhteen. Blogi kuvaa opiskelija-aktiivin arkea,
mutta jatkossa tavoitteena on, että tehdyn työn kuvailemisen lisäksi avataan enemmän syitä, sisältöjä ja vaikutuksia. Tällä tavoin valotetaan JAMKOn toimintaa ja edunvalvontaa yhä enemmän.
Viikkotiedotteen ulkoasuun kaivattiin monessa palautteessa raflaavampaa otetta.
Tiedotteen muodon kanssa on painittu jo pitkään. Yksinkertainen
tekstimuoto on ollut pomminvarma ratkaisu kun lähetyskanavana
on JAMKin Outlook ja kohteena 10 000 opiskelijaa ja henkilöstön jäsentä. Sen lähetys
ei takkuile, liitteitä ei tarvitse availla eikä flasheja latailla. Viikotedote julkaistaan myös Facebookissa ja verkkosivuilla. On toki
totta, että pelkkä teksti on aavistuksen askeettinen, mutta viikoittainen informaatio on taatusti
sormenpäiden ulottuvilla. Koskaan ei kuitenkaan pidä sanoa "ei koskaan" ja mikäli eteen tulee yhtä toimiva vaihtoehto, olemme valmiita kokeilemaan. Vinkit voi toimittaa allekirjoittaneelle osoitteeseen viestinta@jamko.fi.
Twitterkanavalle toivottiin paitsi enemmän näkyvyyttä, mutta
myös skarpimpaa hyödyntämistä. Useampaa formaattia käytettäessä on aina riski, että jokin jää väistämättä vähemmälle
huomiolle. JAMKOn tapauksessa se on ollut Twitter. Täytyy myös sanoa, että
verrattuna Facebookin noin 3000:n tykkääjään, Twitter ei ole yhtä laaja viestinnän
väline vajaalla 300 seuraajalla. Tämä ei tietenkään tarkoita, että sitä tulisi
laiminlyödä. Se asettaa enemmän paineita viestiä yhä
tehokkaammin itse kanavasta ja ennen kaikkea kanavan välityksellä. JAMKOn löydät Twitteristä tästä.
Minulla on ilo kertoa, että näkyvyyteen ja tiedon
saavutettavuuteen liittyviin asioihin on jo tartuttu. JAMKOn
verkkosivujen kanssa on aloitettu uudistusprosessi, joka on valmis vuoden
loppuun mennessä. Olemme laittaneet hynttyyt yhteen paikallisen, digiin erikoistuneen
MEOM - mainostoimiston kanssa, jonka taustalta löytyy myös JAMKilasta verta.
Uudistuksen tavoitteena on nimenomaan parantaa eri viestintäkanavien
näkyvyyttä, tiedon saavutettavuutta, käytettävyyttä ja sitä nopeutta – totta kai.
Kunhan suunnitelmamme konkretisoituvat, verkkosivujen uusista tuulista tiedotetaan vielä syksyä kohden enemmän. Pysykäähän kuulolla, sivuista
tulee jotain…kehtaanko hehkuttaa?…EEPPISTÄ!
Kiitoksia kaikille palautetta antaneille aktiivisuudesta,
sekä ruusuista että risuista. Kaikki palaute otetaan huomioon ja käytetään
hyödyksi toiminnan kehittämisessä. Jatkakaa samaan malliin! Jupinaviikot
tulevat jälleen syksyllä, mutta sillä välin voitte ottaa yhteyttä milloin vain, vaikka JAMKOn palautekanavan kautta.
Anna
Viestintä- ja edunvalvontasihteeri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti