maanantai 12. toukokuuta 2014

Risuja ja ruusuja JAMKOn viestinnälle



Jupinaviikkoja vietettiin maaliskuussa. Muutama kuukausi on vierähtänyt raportoiden ja sulatellen uusia palautteita. Positiivisesta palautteesta on ilo huomata, että ponnistuksemme eivät ole kaikuneet kuuroille korville, mutta olen myös tyytyväinen, että kissa nostetaan rohkeasti pöydälle kehityskohteiden saralla.  JAMKOlta toivottiin enemmän erilaisten viestintäkanavien, kuten blogin, Twitterin ja Ajankohtaisen JAMKOsen esiin nostamista. Samaten närää aiheutti JAMKOn verkkosivujen hitaus. Kiitosta sai tiedottamisen kaksikielisyys, Facebook-aktiivisuus sekä se, että tieto tavoittaa, vaikka ei olisi sosiaalisen median käyttäjä. Myös melko tyytyväisiä viikkotiedotteen seuraajia oli paljon, mutta sen ulkoasuun tulisi kiinnittää enemmän huomiota. 

Edunvalvonnallisista aiheista kaivattiin myös enemmän viestintää ja tietoa siitä mitä konkreettista edunvalvonnan parissa tehdään. Monelle tuntematon Ajankohtainen JAMKOnen on syksyllä 2013 kaksi kertaa ilmestynyt uutiskatsaus, joka ottaa kantaa pinnalla oleviin edunvalvonnallisiin aiheisiin. JAMKOsen on ollut tarkoitus ilmestyä säännöllisesti, mutta videoiden ideointi, kuvaaminen ja editointi vaatii aina sen verran vaivannäköä, että työstäminen on jäänyt akuutimman työn jalkoihin. JAMKOnen kaipaa säännöllisyyttä ja tiheämpää julkaisutahtia ollakseen tehokas edunvalvonnallisen viestinnän työkalu. Työ JAMKOsen parissa jatkuu, ja sillä välin voit käydä vilkaisemassa jo julkaistut JAMKOset tästä

JAMKOn blogi sai kritiikkiä lähinnä näkyvyydestä. JAMKON hallitus ja henkilöstö kirjoittavat vuoroviikoin blogia ja postauksia julkaistaan n. 3 kertaa viikossa. Verkkosivujen etusivulla pyörivästä bannerista voi käydä vilkaisemassa kuka kuluvalla viikolla bloggailee. Blogit postataan aina myös JAMKOn Facebookiin. JAMKOn blogiin tullaan kiinnittämään jatkossa enemmän huomiota myös sisältöjen suhteen. Blogi kuvaa opiskelija-aktiivin arkea, mutta jatkossa tavoitteena on, että tehdyn työn kuvailemisen lisäksi avataan enemmän syitä, sisältöjä ja vaikutuksia. Tällä tavoin valotetaan JAMKOn toimintaa ja edunvalvontaa yhä enemmän.

Viikkotiedotteen ulkoasuun kaivattiin monessa palautteessa raflaavampaa otetta. Tiedotteen muodon kanssa on painittu jo pitkään. Yksinkertainen tekstimuoto on ollut pomminvarma ratkaisu kun lähetyskanavana on JAMKin Outlook ja kohteena 10 000 opiskelijaa ja henkilöstön jäsentä. Sen lähetys ei takkuile, liitteitä ei tarvitse availla eikä flasheja latailla. Viikotedote julkaistaan myös Facebookissa ja verkkosivuilla. On toki totta, että pelkkä teksti on aavistuksen askeettinen, mutta viikoittainen informaatio on taatusti sormenpäiden ulottuvilla.  Koskaan ei kuitenkaan pidä sanoa "ei koskaan" ja mikäli eteen tulee yhtä toimiva vaihtoehto, olemme valmiita kokeilemaan. Vinkit voi toimittaa allekirjoittaneelle osoitteeseen viestinta@jamko.fi.     

Twitterkanavalle toivottiin paitsi enemmän näkyvyyttä, mutta myös skarpimpaa hyödyntämistä. Useampaa formaattia käytettäessä on aina riski, että jokin jää väistämättä vähemmälle huomiolle. JAMKOn tapauksessa se on ollut Twitter. Täytyy myös sanoa, että verrattuna Facebookin noin 3000:n tykkääjään, Twitter ei ole yhtä laaja viestinnän väline vajaalla 300 seuraajalla. Tämä ei tietenkään tarkoita, että sitä tulisi laiminlyödä. Se asettaa enemmän paineita viestiä yhä tehokkaammin itse kanavasta ja ennen kaikkea kanavan välityksellä. JAMKOn löydät Twitteristä tästä.

Minulla on ilo kertoa, että näkyvyyteen ja tiedon saavutettavuuteen liittyviin asioihin on jo tartuttu. JAMKOn verkkosivujen kanssa on aloitettu uudistusprosessi, joka on valmis vuoden loppuun mennessä. Olemme laittaneet hynttyyt yhteen paikallisen, digiin erikoistuneen MEOM - mainostoimiston kanssa, jonka taustalta löytyy myös JAMKilasta verta. Uudistuksen tavoitteena on nimenomaan parantaa eri viestintäkanavien näkyvyyttä, tiedon saavutettavuutta, käytettävyyttä ja sitä nopeutta – totta kai. Kunhan suunnitelmamme konkretisoituvat, verkkosivujen uusista tuulista tiedotetaan vielä syksyä kohden enemmän. Pysykäähän kuulolla, sivuista tulee jotain…kehtaanko hehkuttaa?…EEPPISTÄ! 

Kiitoksia kaikille palautetta antaneille aktiivisuudesta, sekä ruusuista että risuista. Kaikki palaute otetaan huomioon ja käytetään hyödyksi toiminnan kehittämisessä. Jatkakaa samaan malliin! Jupinaviikot tulevat jälleen syksyllä, mutta sillä välin voitte ottaa yhteyttä milloin vain, vaikka JAMKOn palautekanavan kautta 

Anna
Viestintä- ja edunvalvontasihteeri


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti