torstai 29. toukokuuta 2014

Helatorstai vai helluntai?

Osallistuin tänä kevään Työelämän Ajokortti -opintojaksolle ja palautin juuri viimeiset tehtävät optimaan. Käsittelyssä oli tärkeää ja ajankohtaista asiaa mm. työsopimuksista ja työehtosopimuksista. Vaikkei asioihin olisikaan perehtynyt, varmasti kaikki ymmärtävät erilaisten työehtojen ja edunvalvonnan merkitysken. Minulle ominaiseen tapaan ajatukseni lähtivät taas lentelemään ja aloin mietiä opintoja opiskelijan työnä.

Radio, kahvikuppi ja maitoa
Kela maksaa myös minulle palkka opintopisteitä vastaan, vaan kun tähän kouluun astuin, oliko minulla mitään hajua mihin sitoutuisin. Enpä paljon päässyt vaikuttamaan opiskeluni ehtoihin, eikä käynyt moinen asia edes mielessä. Otin opiskelupaikkani vastaan vain luottaen, että kaikki kyllä järjestyy ja toimii. Onnekseni olen ollut hyvin tyytyväinen JAMKkiin, mutta vaikka Googlelta pyydettäisiin minua unelmienitöihin, tarkastaisin varmasti itseäni koskevat työehdot kahteen kertaan.
Pokaaleja

Vaikka meillä on tahoja, jotka valvovat myös opiskelijoiden oikeuksia (esim. JAMKO ja SAMOK) ja ammattikorkeakouluillakin on lakiin kirjatut tehtävät ja asema, on vaikea tehdä edunvalvontaa, jos opiskelija ei tunne hänen oikeuksia ja velvollisuuksia. Oleellista on tiettää, jos jokin vääryys tapahtuu ja kehen ottaa yhteys sen jälkeen. Liitänkin loppuun linkin JAMKin tutkintosääntöön ja kehotan päivittämään tietosi. Onnittelen sinua myös, jos olet jaksanut lukea tänne asti.


http://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/opinto-opas-amk/Opiskelu/Tutkintosaanto-pedagogiset-ja-eettiset-periaatteet/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti