Kävin ystäväni kanssa taannoin viihtyisässä kahvilassa.
Tunnelma oli lämmin, sisustusta oli selkeästi mietitty ja herkkujen tuoksu oli
huumaava. Menu vilisi toinen toistaan houkuttelevampia leipomuksia, jotka
nostivat veden kielelle. Tilasimme molemmat taitavasti markkinoitua suklaakakkua,
josta luvattiin yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja jota ystävällinen tarjoilija vielä
kaikkien myynnin sääntöjen mukaisesti ylisti taivaisiin. Pudotus oli raskas. Saimme
eteemme pikkuriikkiset ruskeat tiiliskivet, joiden leikkaamiseen olisi tarvittu
moottorisaha. Vaniljajäätelökin
oli ilmeisesti soittanut suutaan kokille, sillä sellaisella aggressiivisuudella
se oli annokseen lätkäisty. Mintun lehdet huusivat hoosiannaa hukkuessaan
puoliksi sulaneeseen mössöön. Tarjoilijan ollessa sopivan matkan päässä,
sihisimme toisillemme sieraimet savuten laadusta ja siitä, millainen idiootti
päästää keittiöstä ulos tällaista roskaa ja siitä, miten aiomme kyllä
aivan ehdottomasti sanoa asiasta. Hyvä, etten noussut tuoliltani dramaattisin elkein
ja vaatinut esimiestä paikalle. Tarjoilijan palatessa korjaamaan (tyhjäksi
syödyt) lautasemme, hän kysyi, miten meille oli maistunut. Katsoimme ystäväni
kanssa toisiamme ja vastasimme kirkkaalla äänellä ”Kiitos hyvin!”.
Suomalainen palautteen antamisen mentaliteetti on mielenkiintoinen.
Kun asiat ovat hyvin, ei ole tarvetta sanoa mitään. Hyvä palvelu, asioiden
sujuminen jouhevasti ja ihmisten toimiminen odotettujen normien mukaan ovat
itsestäänselvyyksiä, joihin ei tarvitse puuttua. Kun taas asiat menevät
päinvastoin, pauhataan selän takana ja uhotaan kuinka asialle pitää
ehdottomasti tehdä jotain. Näin kuitenkaan harvoin tapahtuu. Jos palautetta kuitenkin
innostuu antamaan, itse asia, jolle on jotain tehtävissä, jää helposti taka-alalle
ja areenalle astuvat kaikki henkilökohtaisuudet ja syyttelyn voimakeinot. Myös
palautteen vastaanottaminen on haastavaa. Kritiikki itseä kohtaan ja ennen
kaikkea huonosti annettu palaute nostaa puolustelun ja vastuun väistelyn
pintaan. Tyhjältä tuntuva seläntaputtelu taas valuu kuin vesi ankan selästä ja
voi saada vastaanottajan miettimään, mitä taka-ajatuksia toisella on.
Palautteen antaminen on taitolaji, jossa olennaista on asiassa
pysyminen, suoraan oikealle henkilölle kohdistaminen ja että palaute
aidosti hyödyttää vastaanottajaa. Sillä on tärkeä merkitys olemassa olevien
voimavarojen, hyvien toimintatapojen ja kehityskohteiden tunnistamisessa. Muuten
voidaan vain arvailla millaisia odotuksia toimintaan kohdistuu, mikä on hyvää
ja missä on petrattavaa. Omalle työlle tullaan helposti sokeiksi ja piintyneitä
tapoja voi olla vaikeaa muuttaa ilman, että joku toinen ottaa asian esille rakentavassa
hengessä. Vastaanottajalla on vastuu siitä, että peilataanko palautetta aidosti omaan toimintaan, mutta palautteen
antamatta jättäminen on vallitsevan asiantilan hyväksymistä sekä hyvässä että
pahassa. Hyvin pelaavissa asioissa on vain varauduttava siihen, että ne voivat
muuttua huonompaan suuntaan. Negatiivisten
kohdalla on tyydyttävä toivomaan, että se kuuluisa Joku tekisi asialle jotain.
Sitä voi joutua odottamaan pitkään.
Tulevina
Jupinaviikkoina toivon, että opiskelijat osallistuvat aktiivisesti yhteisten
asioiden kehittämiseen ja jakavat ruusuja ja risuja anteliaalla kädellä. Mikä
toimii ja mitä voidaan parantaa opiskelun, työympäristöjen, opetuksen,
ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan toiminnan kohdalla? Jokainen osaa manailla kaikessa hiljaisuudessa, mutta usein palaute vie asioita huomattavasti nopeammin ja pidemmälle
eteenpäin. Ehkä minäkin olisin seuraavalla kerralla saanut parempaa
suklaakakkua.
Anna
viestintä- ja edunvalvontasihteeri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti