tiistai 7. lokakuuta 2014

Liikuntatutorit Kiilopäällä: "Kivaa ja sopii kaikille!"

Opiskelijoiden Liikuntaliitto OLL järjesti meille, liikuntatutoreille 24–29.9.2014 koulutuksen Saariselän Kiilopäällä. Iloinen viiden hengen poppoomme lähti keskiviikko-iltana yöjunalla Jyväskylästä Rovaniemelle. Matka sujui hyvin, vaikka juna oli Jyväskylästä lähtiessä jo tunnin myöhässä. Odotimme reissulta syksyistä Lappia, kaunista ruskaa ja poroja.  Rovaniemellä iski totuus vasten kasvoja: ruskasta ei ollut tietoakaan vaan vastassa oli lunta ja räntää - eikä ainuttakaan poroa. Liukastelimme bussilla Kiilopäälle ja perillä vaihdoimme kuulumiset ja esittelimme itsemme muille kahdellekymmenellekuudelle liikuntatutorille. Paikalla oli tutoreita ympäri Suomea, aina Helsingistä Tornioon. Meille kerrottiin järjestävien tahojen, eli OLL:n ja Suomen ladun yhteistyöstä. Aloitimme leirin urheilullisen osuuden pelaamalla Yukigassen lumisotaa, joka oli todella hauskaa ja jännää.  Päivä jatkui erilaisten ryhmäkisailujen parissa, ohjelmassa oli muun muassa tandemhiihtoa ja vauhditonta pituushyppyä. Ilta huipentui ryhmäytymisen ja muihin liikuntatutoreihin tutustumisen merkeissä.

Perjantaina lähdimme  vaeltamaan tuntureille, mikä oli yksi reissun selvistä kohokohdista. Vaelsimme noin kymmenen kilometriä läpi lumisen, kylmän ja karun Lapin. Kiilopään huipulla oli vastassa järkyttävän kova tuuli, mutta maisemat olivat henkeäsalpaavat. Vaelluksen jälkeen päivän kruunasi saunominen savusaunassa ja talviuinti hyytävässä tunturipurossa. Vesi oli lähes nolla-asteista ja tuntuikin niin kylmältä. Silti suurin osa uskaltautui kastautumaan purossa. Illalla jatkui koulutus liikuntatutoroinnista. Mietimme toimivia käytäntöjä ja kehityskohteita eri kaupunkien korkeakoululiikuntatarjontaa ajatellen.

Seuraavana päivänä lumet olivat sulaneet.
Maisemat ensimmäisen päivän vaelluksella.

Seuraavan yön aikana satoi vettä ja lumet sulivat pois. Aamulla näimme syksyisen ja lumettoman Lapin. Päivän aluksi jokaisen korkeakoulun tutorit esittelivät omat opiskelijaliikuntapalvelunsa. Huomasimme, että Jyväskylässä asiat ovat melko hyvin ja olemme etuoikeutetussa asemassa; meillä on todella hyvä tarjonta verrattuna moneen muuhun isoon kaupunkiin. Seuraavaksi saimme pikakurssin suunnistuksesta, jonka jälkeen suuntasimme rohkeasti kartan ja kompassin kanssa metsään. Suunnistus sujui hyvin, toiset löysivät rasteja ja toiset jotain aivan muuta.  Matkalla näimme upeita maisemia ja erilaisia maastoja, ja lopulta kaikki osasivat takaisin lähtöpaikkaansa. Iltapäivää jatkoimme pelaamalla frisbeegolfia. Osalla frisbeet lensivät sinne minne haluttiin, ja osan frisbeet löytyivät puista, ojista ja lammikoista. Vietimme viimeisen illan kodalla, jossa paistoimme makkaraa ja kävimme läpi kokemuksia leiristä.

Viimeisenä aamuna saimme valita itse mitä halusimme tehdä. Vietimme aamupäivän Lapin upeissa maastoissa liikkuen ja puolilta päivin lähdimme haikein mielin kohti Jyväskylää. Koska olemme hyvin malttamattomia odottamaan joulua, kävimme tulomatkalla moikkaamassa myös joulupukkia napapiirillä.

Ainoa retkellä bongattu poro.

Kaikki hyvä loppuu aikanaa.
Juha menossa hyiseen tunturipuroon.
Napapiirillä!

Kiilopään reissulla parasta olivat aivan huikea porukka ja kaunis luonto. Matka oli ihana irtiotto arjesta ja saimme paljon uusia ystäviä. Lisäksi saimme paljon tietoa, jota voimme hyödyntää toimiessamme liikuntatutoreina. Oli myös hyödyllistä kuulla miten asiat hoidetaan muissa korkeakouluissa. Matka oli kiva ja sopi kaikille, haluamme kiittää JAMKOa tällaisesta mahdollisuudesta. Suuri kiitos myös Opiskelijoiden liikuntaliitolle ja Suomen ladulle, jotka järjestivät matkan.

Terveisin JAMKOn omat liikuntatutorit Raakel Vidgren (takana vasemmalla), Vilma Reponen, Juha Salmi, Tiina Helperi ja Maija Syrjä