Nohevimmat feisbuukkaajat huomasivat viime viikon perjantaina montakin
JAMKOn päivitystä liittyen laatuun, laadunvarmistukseen ja laatujärjestelmiin. JAMKO
järjesti Suomen ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille Laatupäivät, jossa
käytiin läpi mitä laatu, laadukkaat palvelut ja ennen kaikkea laadunvarmistaminen
on ja tulisi olla opiskelijakunnissa. Vastaavanlaista päivää ei ole aikaisemmin järjestetty Suomen
opiskelijakuntakentällä ja oli, ainakin nopean palautteen perusteella, hyvinkin
tarpeellinen.
No, mistä tässä nyt sitten oikeastaan on kyse? Laadunvarmistus on käytännössä ne menettelytavat ja prosessit, joiden avulla turvataan ja kehitetään organisaation toiminnan ja tarjottujen palvelujen laatua. Se siis vastaa siitä, että tuote tai palvelu tuottaa ennalta määritellyn tuotoksen sille asetettujen vaatimusten mukaisesti.
Kuulostaako tylsältä? Epäseksikkäältä? Ehkä niin, mutta näitä asioita opiskelijakunnat miettivät toimissaan jatkuvasti. Miten taata laadukkaat palvelut meidän ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja meidän opiskelijakunnan jäsenille?
Laatupäivissä kävivät puhumassa JAMKin laatupäällikkö Tero Janatuinen, JAMKin
teknologiayksikön laatupäällikkö Kirsi Kemell, JAMKOn laadunvarmistusjärjestelmän
kehittäjä ja JAMKO alumni Miika Toivanen sekä OSAKOn (Oulun seudun ammattikorkeakoulun
opiskelijakunta) hallituksen puheenjohtaja Noora Nousiainen yhdessä OSAKOn koulutuksen
kehittämisestä vastaavan Juho Koskelaisen kanssa. Porukalla pohdittiin muun
muassa sellaisia kysymyksiä kuin:
Miksi opiskelijakunnilla kannattaisi olla laadunvarmistusjärjestelmä?
Miten opiskelijakunnan laadunvarmistusjärjestelmä voi tukea
ammattikorkeakoulun laadunvarmistustyötä?
Mitä laatu on?
Miten mitata laatua palveluissa?
Onko takaamamme laatu näennäistä vai konkreettista?
Teemmekö oikeita asioita, oikealla tavalla?
JAMKOssa laatutyö on keskivertoa pidemmällä ja siitä on osaksi kiittäminen
JAMKOlle luotua laatukäsikirjaa. JAMKO
tekee järjestämistään tapahtumista projektisuunnitelmat, joita käydään läpi ja
kehitetään säännöllisesti tapaavissa tiimeissä, jupinaviikoista kirjoitetaan raportit,
tapahtumista kerätään palautetta, jota käydään läpi tiimeissä. Vaikka joskus
paperityöt saattavatkin tuntua ylitsepääsemättömiltä, ne ovat kuitenkin
erittäin tärkeitä työkaluja JAMKOn toimijoille, joille raporttien
kirjoittaminen, projektisuunnitelmien tekeminen yms. tulee jo automaationa. Sitä
ei erikseen enää ajattele, että ”tässä sitä nyt tehdään laatutyötä.” Näillä
työkaluilla varmistetaan opiskelijakunnan jatkuvuus ja toimivuus silloin kuin
ihmiset vaihtuvat.
Ihmisten vaihtuvuus onkin haaste opiskelijakunnissa. Joka vuosi
valitaan lähes kokonaan uusi hallitus (osa saattaa jatkaa esimerkiksi puheenjohtajistossa)
ja edustajisto (osa saattaa jatkaa edustajiston jäseninä). Laadunvarmistusjärjestelmän
tarkoitus on huolehtia, että uusien hallituslaisten ei tarvitse keksiä pyörää
uudestaan, että heidän ei tarvitse aloittaa kaiken suunnittelua aivan alusta.
JAMKOn projektisuunnitelmat ja raportoinnit varmistavat toiminnan jatkuvuuden.
Näin varmistetaan, ettei turhaa aikaa mene hukkaan vanhojen asioiden
säätämiseen, vaan uudet toimijat pääsevät mahdollisimman nopeasti kiinni
töihin. Se myös vapauttaa energiaa luovaan työhön, keksimään uusia palveluita
tai tapahtumia tai uusia tapoja tehdä asioita, jotka vievät opiskelijakuntia
eteenpäin.
Opiskelijakuntaedustusta ympäri Suomea. |
No, miksi opiskelijoiden tulisi välittää? Kahdesta erittäin tärkeästä
syystä. Opiskelijakunnan tarjoamien palveluiden laatu voi vaikuttaa
radikaalistikin omiin opiskelijakokemuksiin. JAMKO järjestää niin paljon tapahtumia
ja huolehtii opiskelijoiden edunvalvonnasta, että laadunvarmistusjärjestelmä on
kriittinen osa koneistoa, joka huolehtii, että homma pysyy kasassa. On kyse
siitä, että teemme oikeita asioita, oikealla tavalla ja vielä oikeaan aikaan.
Sen tarkoitus on turvata opiskelijoille tarvittavan palvelun taso.
Toinen suuri syy välittää on se, että opintojen eteneminen ja
opiskelijapalaute tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan ammattikorkeakoulujen
rahoitukseen. Palautteen antaminen, niinkin rasittavalta kuin se tuntuukin
välillä vastata kymmeniin kyselyihin, on mittaamattoman arvokasta korkeakoululle.
Tulevaisuuden AMK-rahoitusmalli perustuu muun muassa opiskelijamäärien ja suoritettujen
tutkintojen määriin sekä opiskelijapalautteeseen. Siten ammattikorkeakoulujen
on todella kiinnitettävä huomiota opiskelijoiden antamaan palautteeseen
koulutuksen laadusta ja kehittää sitä myös palautteen pohjalta.
Mitä laatua?! |
Laadunvarmistusjärjestelmä ei kuitenkaan ole taikasauvaratkaisu, sillä
monesti ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan haasteet ovat useiden monimutkaisten
asioiden summa. Niiden selvittäminen vaatii aikaa, mikä voi tuntua opiskelijoista
ja opiskelijakuntatoimijoista turhauttavalta. Mutta se varmistaa, että laatu ei
ole näennäistä, vaan konkreettisesti korkeatasoista ja opiskelijaa palvelevaa.
Kutsunkin opiskelijoita olemaan aktiivisesti JAMKOon yhteydessä liittyen palvelujemme laatuun. Tässä on kesä välissä, joten on hyvää aikaa miettiä miten ensi syksystä eteenpäin meidän tapahtumat olisivat entistä laadukkaampia!
Kuvia Laatupäivästä löytyy JAMKOn facebookista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti