tiistai 14. toukokuuta 2013

Laatua, &%¤#*! Eli maailman epäseksikkäin prosessi




Nohevimmat feisbuukkaajat huomasivat viime viikon perjantaina montakin JAMKOn päivitystä liittyen laatuun, laadunvarmistukseen ja laatujärjestelmiin. JAMKO järjesti Suomen ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille Laatupäivät, jossa käytiin läpi mitä laatu, laadukkaat palvelut ja ennen kaikkea laadunvarmistaminen on ja tulisi olla opiskelijakunnissa. Vastaavanlaista päivää ei ole aikaisemmin järjestetty Suomen opiskelijakuntakentällä ja oli, ainakin nopean palautteen perusteella, hyvinkin tarpeellinen.

No, mistä tässä nyt sitten oikeastaan on kyse? Laadunvarmistus on käytännössä ne menettelytavat ja prosessit, joiden avulla turvataan ja kehitetään organisaation toiminnan ja tarjottujen palvelujen laatua. Se siis vastaa siitä, että tuote tai palvelu tuottaa ennalta määritellyn tuotoksen sille asetettujen vaatimusten mukaisesti.

Kuulostaako tylsältä? Epäseksikkäältä? Ehkä niin, mutta näitä asioita opiskelijakunnat miettivät toimissaan jatkuvasti. Miten taata laadukkaat palvelut meidän ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja meidän opiskelijakunnan jäsenille?

Laatupäivissä kävivät puhumassa JAMKin laatupäällikkö Tero Janatuinen, JAMKin teknologiayksikön laatupäällikkö Kirsi Kemell, JAMKOn laadunvarmistusjärjestelmän kehittäjä ja JAMKO alumni Miika Toivanen sekä OSAKOn (Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta) hallituksen puheenjohtaja Noora Nousiainen yhdessä OSAKOn koulutuksen kehittämisestä vastaavan Juho Koskelaisen kanssa. Porukalla pohdittiin muun muassa sellaisia kysymyksiä kuin:

Miksi opiskelijakunnilla kannattaisi olla laadunvarmistusjärjestelmä?
Miten opiskelijakunnan laadunvarmistusjärjestelmä voi tukea ammattikorkeakoulun laadunvarmistustyötä?
Mitä laatu on?
Miten mitata laatua palveluissa?
Onko takaamamme laatu näennäistä vai konkreettista?
Teemmekö oikeita asioita, oikealla tavalla?
 
JAMKin laatupäälliköt Kirsi Kemell ja Tero Janatuinen

JAMKOssa laatutyö on keskivertoa pidemmällä ja siitä on osaksi kiittäminen JAMKOlle luotua laatukäsikirjaa.  JAMKO tekee järjestämistään tapahtumista projektisuunnitelmat, joita käydään läpi ja kehitetään säännöllisesti tapaavissa tiimeissä, jupinaviikoista kirjoitetaan raportit, tapahtumista kerätään palautetta, jota käydään läpi tiimeissä. Vaikka joskus paperityöt saattavatkin tuntua ylitsepääsemättömiltä, ne ovat kuitenkin erittäin tärkeitä työkaluja JAMKOn toimijoille, joille raporttien kirjoittaminen, projektisuunnitelmien tekeminen yms. tulee jo automaationa. Sitä ei erikseen enää ajattele, että ”tässä sitä nyt tehdään laatutyötä.” Näillä työkaluilla varmistetaan opiskelijakunnan jatkuvuus ja toimivuus silloin kuin ihmiset vaihtuvat.  

Ihmisten vaihtuvuus onkin haaste opiskelijakunnissa. Joka vuosi valitaan lähes kokonaan uusi hallitus (osa saattaa jatkaa esimerkiksi puheenjohtajistossa) ja edustajisto (osa saattaa jatkaa edustajiston jäseninä). Laadunvarmistusjärjestelmän tarkoitus on huolehtia, että uusien hallituslaisten ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan, että heidän ei tarvitse aloittaa kaiken suunnittelua aivan alusta. JAMKOn projektisuunnitelmat ja raportoinnit varmistavat toiminnan jatkuvuuden. Näin varmistetaan, ettei turhaa aikaa mene hukkaan vanhojen asioiden säätämiseen, vaan uudet toimijat pääsevät mahdollisimman nopeasti kiinni töihin. Se myös vapauttaa energiaa luovaan työhön, keksimään uusia palveluita tai tapahtumia tai uusia tapoja tehdä asioita, jotka vievät opiskelijakuntia eteenpäin.

Opiskelijakuntaedustusta ympäri Suomea.

No, miksi opiskelijoiden tulisi välittää? Kahdesta erittäin tärkeästä syystä. Opiskelijakunnan tarjoamien palveluiden laatu voi vaikuttaa radikaalistikin omiin opiskelijakokemuksiin. JAMKO järjestää niin paljon tapahtumia ja huolehtii opiskelijoiden edunvalvonnasta, että laadunvarmistusjärjestelmä on kriittinen osa koneistoa, joka huolehtii, että homma pysyy kasassa. On kyse siitä, että teemme oikeita asioita, oikealla tavalla ja vielä oikeaan aikaan. Sen tarkoitus on turvata opiskelijoille tarvittavan palvelun taso.

Toinen suuri syy välittää on se, että opintojen eteneminen ja opiskelijapalaute tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan ammattikorkeakoulujen rahoitukseen. Palautteen antaminen, niinkin rasittavalta kuin se tuntuukin välillä vastata kymmeniin kyselyihin, on mittaamattoman arvokasta korkeakoululle. Tulevaisuuden AMK-rahoitusmalli perustuu muun muassa opiskelijamäärien ja suoritettujen tutkintojen määriin sekä opiskelijapalautteeseen. Siten ammattikorkeakoulujen on todella kiinnitettävä huomiota opiskelijoiden antamaan palautteeseen koulutuksen laadusta ja kehittää sitä myös palautteen pohjalta.


Mitä laatua?!


Laadunvarmistusjärjestelmä ei kuitenkaan ole taikasauvaratkaisu, sillä monesti ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan haasteet ovat useiden monimutkaisten asioiden summa. Niiden selvittäminen vaatii aikaa, mikä voi tuntua opiskelijoista ja opiskelijakuntatoimijoista turhauttavalta. Mutta se varmistaa, että laatu ei ole näennäistä, vaan konkreettisesti korkeatasoista ja opiskelijaa palvelevaa.

Kutsunkin opiskelijoita olemaan aktiivisesti JAMKOon yhteydessä liittyen palvelujemme laatuun. Tässä on kesä välissä, joten on hyvää aikaa miettiä miten ensi syksystä eteenpäin meidän tapahtumat olisivat entistä laadukkaampia!

Kuvia Laatupäivästä löytyy JAMKOn facebookista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti